Aktuálne výstavy

Výstavná sieň - 1. poschodie

 

Patrik Kovačovský: Analógový koniec?

Kurátorka: Mira Sikorová-Putišová
Vernisáž: štvrtok 30. marca 2017 o 17.00 hod.
Trvanie výstavy: 31.3. – 30.4.2017

Pozvánka na výstavu (PDF)

Fond na podporu umenia

Výstavu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Fond na podporu umenia je hlavným partnerom projektu.

 

Tvorba Patrika Kovačovského už od 90. rokov napĺňa charakteristiky intermediálneho umenia, navyše autor neustále hranice tohto umenia podrobuje vlastnému autorskému výskumu - dá sa tak povedať, že pohyb v hraničných polohách rôznych médií je trvalou doménou jeho tvorby. Výraznú časť z nej definuje prestupovanie a hybridnosť médií inštalácie a objektu – smerom k filmu, analógovému, a neskôr k digitálnemu obrazu. Osobitou kategóriou sú jeho práce s technicky reprodukovaným obrazom. Pri práci s mediálne zmiešanými formami pretvára filmové a fotografické obrazy do foriem nových súčastí objektov a inštalácií, aby vo vzájomnom vzťahu – prestupovaní – fúziách vyvolávali percepčný zážitok novej/inej kvality. Vzniknuté multimediálne väzby medzi jednotlivými médiami však nie sú v polohe konkurujúcej, ale naopak komplementárnej – doplňujúcej sa. Pohybujúci sa obraz v kombinácii s 3D objektmi zároveň otvára nový komplex priestorového, vizuálneho a akustického vnímania diela, ktoré je už inej hybridnej povahy. Priestor a konštrukcia miesta je tak pre Patrika Kovačovského zásadnou kategóriou. Predovšetkým tvorba autora, ktorá sa navyše v mnohých prípadoch „prechyľuje“ do iných médií – najmä filmu, prípadne - reverzne chronologicky - k analógovým médiám, bude v kurátorskom výbere Miry Sikorovej-Putišovej prezentovaná na výstave v PGU. Po prvý krát predstaví autorovu tvorbu vo väčšom rozsahu žilinskému publiku.

 

Patrik Kovačovský (*1970) vyštudoval sochárstvo na VŠVU v Bratislave a multimédiá/film na študijnej stáži v Kalifornii. V roku 1996 získal cenu Výtvarník roka (dnes Cena Oskára Čepana). Vystavoval na prestížnych podujatiach v rámci Slovenska i Európy: X. Documenta Kassel (1997), EXPO 2000 Hannover, Bienále multimédií a filmu v Paríži (2000), 15th Tallinn Print Triennial, KUMU Art Museum of Estonia v Tallinne (2011). Pôsobí ako vedúci ateliéru Socha v architektúre a verejnom priestore VŠVU v Bratislave. Jeho diela sa nachádzajú v domácich a zahraničných zbierkach.

 

Fotografie z expozície:

Patrik Kovačovský: Analógový koniec? Patrik Kovačovský: Analógový koniec? Patrik Kovačovský: Analógový koniec? Patrik Kovačovský: Analógový koniec? Patrik Kovačovský: Analógový koniec? Patrik Kovačovský: Analógový koniec? Patrik Kovačovský: Analógový koniec? Patrik Kovačovský: Analógový koniec? Patrik Kovačovský: Analógový koniec? Patrik Kovačovský: Analógový koniec? Patrik Kovačovský: Analógový koniec? Patrik Kovačovský: Analógový koniec? Patrik Kovačovský: Analógový koniec? Patrik Kovačovský: Analógový koniec? Patrik Kovačovský: Analógový koniec? Patrik Kovačovský: Analógový koniec?

 

Výstavná sieň - prízemie

 

Prvé múzeum intermédií II. – výber diel zo zbierky PGU v Žiline:

MEDZI INFORMÁCIOU A PAMÄŤOU

 

Autori: Juraj Bartusz, Anton Čierny, Stano Masár, Ilona Németh, Roman Ondák, Peter Rónai
Kurátorka expozície: Mira Sikorová-Putišová
Dizajn a architektúra expozície: Marcel Benčík
Miesto konania: Považská galéria umenia v Žiline, výstavné priestory na prízemí
Vernisáž: štvrtok 30. marca 2017 o 17.00 hod

PRVÉ MÚZEUM INTERMÉDIÍ

 

Fond na podporu umeniaExpozíciu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.
Fond na podporu umenia je hlavným partnerom projektu.
Diela v expozícii pochádzajú zo zbierky PGU v Žiline (zriaďovateľ Žilinský samosprávny kraj).

 

Prvé múzeum intermédií (PMI) je expozíciou dlhodobého charakteru, ktorá ako jediná na Slovensku predstavuje diela intermediálneho a mediálneho umenia. Pochádzajú zo zbierky PGU v Žiline, budovanej od 90. rokov. Vybrané diela sú nielen príkladmi inštalácií, objektov a rôznych foriem mediálneho umenia od začiatku poslednej dekády 20. storočia až po súčasnosť, ale zároveň dokladajú umelecké stratégie a témy, ktoré sú vo výtvarnom umení po roku 1990 prítomné. Druhé pokračovanie projektu PMI s podtitulom Medzi informáciou a pamäťou predstavuje kolekciu diel, ktoré (okrem vopred definovanej príslušnosti k uvedeným formám), sprostredkúvajú pohľad na fenomén pamäte, ako problematiky výraznejšie zviditeľnenej najmä v umení nového milénia. Je prítomná v dielach s leitmotívom reflexie skúseností z minulosti – ako foriem osobnej pamäte, či naopak podávanej cez optiku kolektívneho videnia. Diela tematizujú i prítomnosť tzv. historickej pamäte, no i riziko jej zlyhávania (realizácie Juraja Bartuzsa a Antona Čierneho), alebo o nej komunikujú cez úzko vymedzený individuálny (telesný) rámec (objekt Ilony Németh).
Informácia, ktorá inak tvorí aj bázu pre vytváranie pamäťových stôp, čím je s pamäťou úzko spätá, zastrešuje skupinu ďalších realizácií vytvárajúcich tematický pandant k predošlým dielam. Charakterizujú ich procesy metaforického i reálneho uchovávania informácie (inštalácia Romana Ondáka), rôzne formy jej prepisov alebo s ňou autori pracujú ako s jednotkou archivovania. Vo viacerých dielach je obsahom informácie i vizuálne umenie samotné, čím sa stáva podnetom pre úvahy o prevádzke umenia, jeho podstate a prenikaní do každodennosti (diela Stana Masára, Petra Rónaia). Diela - akvizície, prezentované v aktuálnej expozícii PMI II boli galériou postupne získavané v rozmedzí rokov 1993 – 2015 najmä vo forme nákupov, no i darov od autorov.

 

PMI II – Satelit
Stano Masár – Portréty inštitúcií (séria ART PLAN)

Súčasťou expozície je projekt PMI II Satelit, ako rozšírená prezentácia autorov z expozície Prvé múzeum intermédií II, ktorý bude obmieňaný v pravidelných cykloch. Jeho cieľom je ešte viac roztvoriť pohľad na tvorbu výtvarníčky/výtvarníka prezentovaného prácou v aktuálnej expozícii. Aktuálny príspevok Stana Masára Portréty inštitúcií (séria ART PLAN), 2017 je sériou malieb ako alúzií/pripodobení navigačných tabuliek z prestížnych múzeí umenia v Európe. Vychádza z línie jeho programu, v ktorej sa zamýšľa nad mechanizmami prezentácie vizuálneho umenia, kde svet, obrazne povedané: „za“ umením, ktoré môžeme bežne vidieť vo výstavných miestnostiach, nie je druhotný, naopak je dôležitou súčasťou tohto komplexu – avšak neviditeľnou a zdanlivo nepodstatnou. Umelec vybrané tabuľky (napríklad Fortsetzung der Austellung – Exhibition continues z Hamburger Banhoff/Staatliche Museen v Berlíne), so zachovaním príslušného typu písma a grafiky, prepisuje do malieb väčších formátov – čím ich situuje do pozície autonómnych umeleckých diel. Zároveň ich prítomnosť v PGU Žilina, umiestnené sú podľa daností jej prístupových a komunikačných priestorov, vytvára osobitú – a najmä umeleckú formu navigácie návštevníka v galérii.

 

Fotografie z vernisáže a expozície:

Foto Milan Veliký Prvé múzeum intermédií II. Prvé múzeum intermédií II. Prvé múzeum intermédií II. Prvé múzeum intermédií II. Prvé múzeum intermédií II. Prvé múzeum intermédií II. Prvé múzeum intermédií II. Prvé múzeum intermédií II. Prvé múzeum intermédií II. Prvé múzeum intermédií II. Prvé múzeum intermédií II. Prvé múzeum intermédií II. Prvé múzeum intermédií II. Prvé múzeum intermédií II. Prvé múzeum intermédií II. Prvé múzeum intermédií II. Prvé múzeum intermédií II. Prvé múzeum intermédií II. Prvé múzeum intermédií II. Prvé múzeum intermédií II. Prvé múzeum intermédií II.

 

Výstavná sieň - 2. poschodie

 

Stála expozícia Vincenta Hložníka

VINCENT HLOŽNÍK – Kresba a grafika

 

Kurátor výstavy: Milan Mazúr
Architekt expozície: Dušan Voštenák
Hudobný program: Suchoňovo kvinteto
Vernisáž: pondelok 8. decembra 2014 o 16.00

Pozvánka na vernisáž výstavy v PDF

Vincent Hložník sa narodil v roku 1919 vo Svederníku. V rokoch 1937 – 1942 študoval na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe u profesorov Františka Kyselu a Josefa Nováka. Absolvoval študijné pobyty v Taliansku, Maďarsku, Francúzsku, Mexiku a inde. Po štúdiách sa vrátil do rodného Svederníka, neskôr žil a tvoril v Žiline. V roku 1952 začal pedagogicky pôsobiť na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave, v roku 1958 bol menovaný za profesora a stáva sa rektorom, do roku 1972 viedol oddelenie voľnej grafiky a knižnej ilustrácie. V „normalizačnom období“ v roku 1972 bol prinútený zo školy odísť. Od tej doby pôsobil ako umelec v slobodnom povolaní. Zomrel v roku 1997 v Bratislave.
V 50. rokoch sa jeho tvorba niesla v znamení vytvárania veľkých grafických cyklov zachytávajúcich vojnové a apokalyptické výjavy. Rozsiahla grafická tvorba autora výrazne podmienila vznik tzv. Hložníkovej grafickej školy a spolu s prácami v oblasti kresby, maľby a ilustrácie je výrazným prúdom v modernom slovenskom výtvarnom umení. Hložníková grafická škola zanechala výrazné stopy na brilantnej úrovni súčasnej slovenskej grafiky. Jeho dielo patrí medzi najznámejšie v celom rozsahu a vo všetkých premenách. Hložníkovú tvorbu sprevádzal búrlivý rytmus vývinových premien. Tvorba v oblasti kresby a grafiky je hlboko humanistická a sociálna, je expresívna a dynamická.
Výstava predstavuje výber z kresliarskej a grafickej tvorby autora z obdobia od štyridsiatych rokov až po deväťdesiate roky dvadsiateho storočia, ktoré pochádzajú zo zbierok v správe Považskej galérie umenia v Žiline. Vystavené diela sú výberom z pozostalosti a daru manželky autora Viery Hložníkovej. Reinštalácia predstavuje autora ako bravúrneho kresliara a grafika, a je pripravená k 95. výročiu nedožitých narodenín ako súčasť „Roka Vincenta Hložníka“, vyhláseným Žilinským samosprávnym krajom.

Vincent Hložník: Hlava, 1941

Vincent Hložník: Hlava, 1941

 

Fotografie zo slávnostného otvorenia:

VINCENT HLOŽNÍK – Kresba a grafika VINCENT HLOŽNÍK – Kresba a grafika VINCENT HLOŽNÍK – Kresba a grafika VINCENT HLOŽNÍK – Kresba a grafika VINCENT HLOŽNÍK – Kresba a grafika VINCENT HLOŽNÍK – Kresba a grafika VINCENT HLOŽNÍK – Kresba a grafika VINCENT HLOŽNÍK – Kresba a grafika VINCENT HLOŽNÍK – Kresba a grafika VINCENT HLOŽNÍK – Kresba a grafika

Fotografie z expozície:

VINCENT HLOŽNÍK – Kresba a grafika VINCENT HLOŽNÍK – Kresba a grafika VINCENT HLOŽNÍK – Kresba a grafika VINCENT HLOŽNÍK – Kresba a grafika VINCENT HLOŽNÍK – Kresba a grafika VINCENT HLOŽNÍK – Kresba a grafika VINCENT HLOŽNÍK – Kresba a grafika VINCENT HLOŽNÍK – Kresba a grafika VINCENT HLOŽNÍK – Kresba a grafika VINCENT HLOŽNÍK – Kresba a grafika VINCENT HLOŽNÍK – Kresba a grafika VINCENT HLOŽNÍK – Kresba a grafika VINCENT HLOŽNÍK – Kresba a grafika VINCENT HLOŽNÍK – Kresba a grafika VINCENT HLOŽNÍK – Kresba a grafika VINCENT HLOŽNÍK – Kresba a grafika VINCENT HLOŽNÍK – Kresba a grafika VINCENT HLOŽNÍK – Kresba a grafika VINCENT HLOŽNÍK – Kresba a grafika VINCENT HLOŽNÍK – Kresba a grafika VINCENT HLOŽNÍK – Kresba a grafika

 

Pravda 25.10.2014 : V Žiline vystavia kresby a grafiky Vincenta Hložníka

Pravda 25.10.2014 : "V Žiline vystavia kresby a grafiky Vincenta Hložníka"

 

Iné aktivity, oznamy

 

SMERNICA Žilinského samosprávneho kraja o vnútornom systéme vybavovania podnetov súvisiacich s oznamovaním protispoločenskej činnosti (PDF)