Považská galéria umenia v Žiline

Giuseppe Chiari

Dvanásty ročník festivalu Dolce Vitaj otvorí výstava venovaná Giuseppemu Chiarimu (1926 – 2007), významnému konceptuálnemu umelcovi, skladateľovi a performerovi. Rodák z Florencie bol úzko spojený s Gruppo 70, medzinárodným hnutím Fluxus a tvorbou mnohých intelektuálov, ako bol aj John Cage. Výstavu zo zbierky Carla Palliho v Prate predstaví Považská galéria umenia v Žiline. Vernisáž sa uskutoční 16. mája a výstava potrvá do 30. júna 2019. Festival organizuje Taliansky kultúrny inštitút v Bratislave.
„Pozorovať Chiariho diela znamená znovu objaviť umenie vo všetkých jeho podobách, pretože nám dovoľuje analyzovať viaceré súčasné jazyky, prostredníctvom ktorých sa vyjadrovali od šesťdesiatych rokov talianski a medzinárodní umelci. Chiari prekročil hranice ľudskej fantázie a spojením viacerých umeleckých foriem vytvoril inovatívne diela, ktoré určite vojdú do histórie,” napísala kurátorka výstavy Laura Monaldi.
Na slávnostnom otvorení výstavy vystúpi vo štvrtok o 17.00 hod. talianska hudobníčka Chiara Saccone s performanciou inšpirovanou Chiariho tvorbou. Klaviristka, ktorá sa špecializuje na súčasný repertoár už roky skúma jeho tvorbu a ďalej ju pretvára do performancií spojených s umelcovou tvorbou v priestoroch múzeí a galérií.
„Claude Debussy povedal, že hudba je najslobodnejšia forma umenia. Chiari si tento koncept plne osvojil a odstránil hranice medzi zvukom, slovom a farbou, čím vytvoril vizuálnu hudbu, ktorá podnecuje emócie a stavia na svojej vlastnej estetike,” povedal riaditeľ Považskej galérie umenia Milan Mazúr. „Galéria už dlhodobo spolupracuje s Talianskym kultúrnym inštitútom v Bratislave a pravidelne verejnosti predstavuje tvorbu popredných talianskych autorov súčasného výtvarného umenia, ako napríklad Emilio Isgro, Flavia Bigi či Gianni Bertini,“ dodal.
Giuseppe Chiari sa zaujímal o interakcie medzi hudbou, rečou, gestom a obrazom. Bol predstaviteľom kreatívneho výrazu s mnohými aspektmi prepojenými s výrazom rôznych intelektuálov, vrátane Johna Cagea. Venoval sa predovšetkým experimentálnej hudbe, jej výskumu, aplikáciám a spracovaniu náhodných zvukov, no najmä ich prepisu do vizuálneho jazyka – záznamov ako diel konceptuálneho umenia. V kontexte jeho umeleckého prejavu založeného na improvizácii, gestách a happeningu sa stretávame aj s hudobníkmi ako Sylvano Bussotti, Giancarlo Cardini, Steve Lacy, Frederic Rzewski a iní. Svoje práce prezentoval na významných medzinárodných výstavách: Documenta 5 v Kasseli (1972), Bienále v Benátkach (v rokoch 1972, 1976, 1978, 1984). Zhodnoteniu jeho tvorby sa venovali poprední talianski a svetoví výtvarní kritici, medzi inými aj Gillo Dorfles. Jeho diela sú súčasťou zbierok aj Múzea moderného umenia v New Yorku a Umeleckého oblastného múzea v Lugane.
Výstava približuje jeho dielo z pohľadu súčasnosti prostredníctvom hudobných objektov, fotografií a nástenných diel, vrátane úžasných farebných partitúr. Zároveň zviditeľňuje to, čo predchádzalo určitému druhu konceptuálneho umenia. Vystavené diela sa živo prihovárajú publiku prostredníctvom farieb a zvukov s odkazom na súčasnú, klasickú a jazzovú hudbu. Chiari dokázal obdivuhodne pristupovať k hudbe ako k maľbe, meniť hudobné predmety a prvky na výtvarné diela a naopak. Hudobné nástroje, partitúry, či koncertné plagáty zostávajú tým, čím sú a zároveň sa stávajú umeleckým artefaktom. Melódia splýva s maľbou. Chiari odstránil hranice medzi zvukom, slovom a farbou a tak vytvoril vizuálnu hudbu, ktorá podnecuje emócie a stavia na svojej vlastnej estetike.
Ak by sme u Chiariho hľadali spojitosť s tvorbou slovenských umelcov, museli by sme spomenúť Milana Adamčiaka , ktorého tvorba obsahuje podobné komunikačné kódy umeleckého vyjadrenia.
Výstavu organizuje Taliansky kultúrny inštitút v Bratislave v spolupráci s Považskou galériou umenia v Žiline. Jej realizáciu umožnilo zapožičanie diel – obrazov, koláží a objektov z Archívu Carla Palliho v Prate a Archivio Chiari. Podujatie sa koná pod záštitou predsedníčky Žilinského samosprávneho kraja Eriky Jurinovej.
Výstava venovaná Giuseppemu Chiarimu je súčasťou programu tohtoročného festivalu DOLCE VITAJ, ktorý stavia na prienikoch starého a nového v umení. Je mozaikou rôznych umeleckých druhov, ktoré sa snažia priblížiť súčasné Taliansko a rovnako tak aj tvorbu starých majstrov. Pripomenie 500. výročie smrti Leonarda da Vinciho a ponúkne ukážku toho, čím žije talianska kultúra dnes – v divadle, literatúre, vizuálnom umení, fotografii, dizajne, hudbe a vo filme.

Organizátori festivalu:

Dolce Vitaj: Taliansky kultúrny inštitút v Bratislave, Veľvyslanectvo Talianskej republiky a Taliansko – Slovenská obchodná komora.
Hlavný partner festivalu je: VÚB banka a.s.

Viac informácií ponúka stránka www.iicbratislava.esteri.it